torsdag, augusti 01, 2024

När törsten slår till

Vi är inne i en period när det är läge för kylda drycker. Det är naturligtvis alltid bra med vatten, men man kan släcka törsten med annat också om andan faller på. En gång när jag var i Venedig hände just det. Jag styrde stegen mot Harrys bar, väldigt välkänt ställe, mest av allt för att där serveras sedan länge en drink som heter Bellini och som blivit världsberömd. Den består i sin elegantaste form av champagne och persikojuice, men finns också i billigare varianter.

Drinken uppfanns i Italien 1948 av Giuseppe Cipriani, huvudbartender och ägare till den där baren. Blandningen han gjorde blev blekrosa. Och Cipriani hade fastnat för den rosa färg som han sett i en tavla målad på 1400-talet av Venedig-konstnären Giovanni Bellini, så där snodde han namnet.

För den som är av typen "kan själv" kan jag berätta att persikopurén enligt originalreceptet ska göras på vita persikor och socker. Ett modernt alternativ är att köpa en burk konserverade persikor som du kör länge i en mixer, eller att köpa en barnmatsburk med persikopuré. När man väl skaffat eller gjort persikopurén är det bara att tillsätta vin med bubblor. Vill man låtsas att man är i Italien väljer man kanske en flaska prosecco.

Men moderna människor vill ofta inte ha så mycket alkohol även om värmeböljan gör törsten stor. Då kan jag glädja den som vill ha en liten Bellini-känsla i husvagnen eller på balkongen: man kan gå till Systembolaget och köpa en flaska "Nozeco Peach Bellini" för 75 kronor. Den är jättegod och läskande! Och alkoholfri! Perfekt, för det är ju allom bekant att alkohol inte är nyttigt och inte funkar det som skönhetsmedel heller, även om folk i överförfriskat tillstånd ofta verkar tro det.

Någon ursprungs-Bellini så som den görs och serveras på Harrys bar i Venedig har jag dock aldrig smakat. Hade Sonen med mig i kanalernas stad. Han var kanske 12 och klädd i shorts, av den längre typen som var så populära ett tag. Men de var för korta för Harrys. Där rådde dresscode=shortsförbud och att grabben var bara barnet och dessutom i sällskap med sin mamma, mitt på blanka eftermiddagen, spelade ingen roll: vi kom inte in. Tji Bellini! Så jag har fått ta igen skadan på hemmaplan. Och nu har jag Nozeco i kylen.

Där har ni mitt svar för veckan på sommarversionen av Veckans helgfråga från Mia i bokhörnanTipsa om en bok, en film, ett utflyktsmål, en tv-serie, en teater, en maträtt eller något annat skoj.  Det blev en sommardryck! Skål!

Copyright Klimakteriehäxan

11 kommentarer:

  1. inte hört att alkohol skulle minska törsten - som gammal löpare så vet jag att kroppstempererat kranvatten effektivast att släcka torsten (löptävlingar serverar aldrig kallt)

    Persikor är söta, behövs inget socker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym3:15 em

      Haha vilken tråkig kommentar!

      Radera
    2. tant Hannele4:52 em

      ja, och jag vågar stå för den

      Radera
  2. Vad bra att den finns som alkoholfritt alternativ. Jag gillar persikor och tror att jag hade gillat den drinken.

    SvaraRadera
  3. Älskar persikor, men inte i kombination med bubbel och absolut inte i färgen rosa - hahaha:-) Men jag gillar namnet Bellini:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag fattar iofs inte hur vita persikor kan bli rosa i puread form, men vem vet???? Din aversion mot bubblor verkar inte gå att rubba,

      Radera
    2. Hannele10:18 em

      blåa slånbär ger röd likör

      Radera
  4. Ditte9:45 em

    Minns en "Bellini" på Harrys bar i Venedig 1962 när mamma drack den . För egen del fick jag vänta till 1969 innan det blev en. Och även senare har det blivit några.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det gott - jag tycker den alkoholfria är jättebra!

      Radera