lördag, oktober 21, 2023

Om tidens gång 1

Står på trottoaren och tittar upp mot vårt hus. Den ganska gråtrista fasaden lyses upp som alltid så här års av träd och buskar i höstens kläder. Numera syns mer av husen än för ett antal år sedan. Då hade vi större träd, och det är dem jag står och tänker på. Och saknar.

För en dag kom man med maskiner och sågar och tog bort hela trädraden. Skillnaden blev dramatisk. Det blev kalt, tomt, jättetrist. Naturligtvis tyckte alla vi boende det. Men en speciell grannes reaktion glömmer jag aldrig. Vi var inte bekanta mer än att vi sa "hej", som vettiga människor gör. 

Han var årsrik som man säger numera, ganska anonym, väldigt försynt. Fast den här gången ville han prata, i alla fall en kort stund.
Säjer: Usch så tråkigt det är att man tagit bort våra träd!
Jag, uppmuntrande: Visserligen, men det ska planteras nya som ska ge oss grönska!

Blicken jag fick till svar sa allt: Han skulle aldrig få se de nya träden få knoppar som skulle slå ut och bilda gröna bladkronor, och han visste det. Sådan är tidens gång. Men hans mun sa bara ett tyst: Jo. Visst.
Sedan gick han sakta mot sin port. Tror att vi aldrig återsågs.

Copyright Klimakteriehäxan

12 kommentarer:

  1. Det var ett ledsamt möte. Har full förståelse för den gamla mannens tankar. Är (förhoppningsvis) inte där än, men hos oss tog de ju också bort alla fina gamla (inte sjuka) träd ifjol. Innergården är en katastrof efter det. Enligt mig...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Träd är älskansvärda. Betyder otroligt mycket.

      Radera
  2. Visst är det fint med alla vackra färger ute. Vi har en röd tegelfasad så den är alltid tämligen färgglad men än mer nu med vildvinet som har olika röda och orange färger,
    Här har träden beskurits men inte mer än så. Något jag är tacksam för.
    Ett fint möte blev det ju med den äldre mannen men jag kan förstå hans sorgsenhet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag fattade ju också det, men det tog väl nån liten sekund ... och sen var vårt möte över. Men minnet finns kvar.

      Radera
  3. Förstår precis hans sorgsenhet. Träd tar ju många år att växa upp.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja hans reaktion var helt korrekt. Och sorglig.

      Radera
  4. Så sorgligt! Husfasaden är så lik Tantolunden, där min kompis bodde i en liten landstingsetta som Södersjukhuset hade en gång i tiden!

    SvaraRadera
  5. ändå är de flesta privata trädgårdar mest kala gräsmattor... eventuella träden sågas ner

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj är det verkligen så, det har inte jag tänkt på i alla fall.

      Radera