tisdag, oktober 17, 2023

Högt uppe på berget ...

Berg & dal i boktitel eller författarnamn, så lyder påbudet från Ugglan denna tisdag när det är dags att trumma ihop ännu en trio. Jag är förvisso ingen bergsklättrare, men jag väljer ändå att hålla mig på de högre höjderna ...

Låt mig börja med "Frestelsernas berg", som har några år på nacken. Men den är skriven av en av Sveriges allra bästa: Jonas Gardell. Mycket läsvärd.

"Och bergen svarade" (And the Mountains Echoed) är en gripande historia av Khaled Hosseini, som fick sitt stora genombrott med "Flyga drake" (The Kite Runner). Här är vi tillbaka i Afghanistan men huvudpersonerna kommer också ut i världen.

En titel jag inser att jag ofta kommer tillbaka till: "Ormens väg på hälleberget" av Torgny Lindgren. Helt enkelt en måste-bok. Om fattiga människors liv i Västerbottens inland för ganska länge sedan. Omskakande.

PS: Inser att jag inte ägnade en tanke åt dem som verkligen försökt bestiga berg inte bara som bokläsare utan på riktigt. Läs "Drömmen om Everest" (Paths of glory) av Jeffrey Archer och Jon Krakauers "Tunn luft" (Into Thin Air). Har skrivit utförligare om dem här.

Copyright Klimakteriehäxan

16 kommentarer:

  1. Ormens väg på hälleberget är en modern klassiker. bergsbestigningsböcker läser jag ofta och gärna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att läsa om bergsbestigning är nog det enda sättet att uppleva det för de allra flesta ...

      Radera
  2. Jag har inte läst dina men känner till böckerna.

    SvaraRadera
  3. Jonas Gardell har jag läst annat av, men inte denna.

    SvaraRadera
  4. mycket berg, som hos mig 🙂

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag överlät dalarna till andra!

      Radera
    2. hette ****berg innan jag gifte mig 😀

      Radera
    3. Jag heter det förvisso fortfarande!

      Radera
  5. Ormens väg på hälleberget har jag läst. Har läst andra böcker av Hosseini och Gardell.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du är med på båten, helt klart!

      Radera
  6. Jag gillar alla tre i din trio! Bäst är nog ändå Ormens väg på hälleberget /Bokologen.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. En måste-bok skrev jag och det tror jag du håller med om!!!! Visst är den fantastisk (och hemsk).

      Radera
  7. Märkligt, den boken av Gardell kände jag inte alls till.

    SvaraRadera