söndag, oktober 01, 2023

Julskyltning med semlor


Jag är säkert inte den första som hajat till: påsar med skumtomtar är på plats i matbutiken, till extrapris, och julmusten också. Lägg därtill nybakade semlor och man undrar om förvirringen är total eller om man är utsatt för ett practical joke, en dold kamera eller något?

Till råga på allt köpte jag två semlor, be mig inte förklara. Såg fram emot att låta läpparna möta den mjuka, milda mandelmassan medan vispgrädden förvandlades till min mustasch. Men av den tänkta njutningen blev inget. Någon, jag vet inte vem men vederbörande borde eftersökas och straffas, har hittat på att göra vaniljsemlor. I dem ersätter man mandelmassan med vaniljkräm. Och det var en sådan låda jag råkade ta. 

För all del, jag åt upp bullen, men min besvikelse står inte i proportion till det relativt lindriga misslyckandet. Dock har jag lärt mig en läxa: läs på etiketten innan du slår till! Och låt vaniljkrämen stanna där den hör hemma!

Som ni förstår passade budskapet på graffitivägen (bilden längst ner) mig precis: den manar till LUGN. Vilket förvisso är något det råder brist på i Svea rike för närvarande, när vi lever vid fronten av gängkrig och inrikespolitiken mest liknar dåliga skämt, framförda av trista gubbar och gummor.


Det lönar sig som bekant dåligt att klaga ... men det här budskapet kan man alltid
försöka ta år sig! Fler skyltar denna Skyltsöndag hittar dusom vanligt via BP.
Copyright Klimakteriehäxan

16 kommentarer:

  1. och nu förväntas väl kommentarer typ: "Alldeles för tidigt!"

    Oktober är perfekt tid att börja julen 🎁 och höstsemlor med äppelkompott är mums!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Äpple hade garanterat varit godare än vaniljkräm.

      Radera
  2. vaniljsemla utan mandelmassa är ingen semla... utan bulle!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis. Och därför känner jag mig helt lurad.

      Radera
  3. Vaniljsemlor hör inte till favoriterna här heller, originalet ska det vara helst.
    Jo, julen tycks vara närmare nu för tiden när oktober inleds, så nära var den ju aldrig förr vid denna tiden.
    Men en skumtomte kan jag allt få ner om det krävs. ;)

    Ha en underbar söndag nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har heller inga problem med skumtomtar, de slinker lätt ner...

      Radera
  4. LillaSyster5:48 em

    Stackars dig.....det är inte kul att bli blåst på mandelmassan. Jag förstår din känsla precis. Som sagt vaniljkrämen hör inte hemma i en semla. Och Semlan hör inte hemma i oktober.....men jag skulle också lätt kunna köpa en idag- om det fanns att tillgå. Men en bra skyltsöndag fick du ju. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Får trösta mig med skyltfångsten, du har rätt!

      Radera
  5. Hahaha! Så då är det jul igen då, tidigare och tidigare för varje år. Trodde att Rusta som i sitt reklamblad redan förra veckan visade världens fulaste julpynt, troligen "rester" från ifjol var först ute. Antar att även din julmust och juleskum är överblivna varor från ifjol.
    Stackars dig, där blev du blåst rejält! Vaniljgegga mot marsipan, jag då väljer jag faktiskt också marsipan, om någon håller en kniv mot min hals vill säga;-)
    Som alltid en toppen Skyltsöndag hos dig, trots alltför tidiga julvibbar;-) Tusen tack för att du skyltar och länkar:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror varken must eller skumtomtar är kvar från i fjol. Folk köpet som bara den! Redan nu!
      Det fina med julprylarna är att jag redan har bilder till nästa skyltsöndag, såna jag tog tidigare i veckan ...

      Radera
  6. Just ja, såg ju julmust på ICA Maxi idag och suckade lite. Åh, tycker synd om dej som tog fel semlor, såklart ska det vara mandelmassa och verkligen inte vaniljkräm!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska ALDRIG köpa semlor igen utan att förvissa mig om att de är av den klassiska modellen!!!

      Radera
  7. Julskyltning som julmust och semlor tar rekord. Har sett julmust men inte funnit den med apelsinsmak som ska var på g. Känslan av nybakad semla hade då inte jag kunnat gå förbi... men om det var vanilj i hade jag inte plockat med mig dom. Skumtomtar går alltid ned :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aldrig mer en vaniljsemla för mig! Ska det bli julmust med apelsinsmak, låter knepigt! Den har jag i a f inte sett än.

      Radera
  8. Anonym7:44 em

    Ha, jag har alltid haft otroligt svårt att tyda graffititext, den här är ju klockren. Mitt äldsta barnbarn ägnade sig mycket åt graffiti för 10-15 år sedan och jag fick skämmas när jag inte kunde tyda hans kludd som faktiskt var riktigt snyggt. Jag låter bli att kommentera både semlor och juleskum och must då inget av det ingår i min kostcirkel....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den där trion ingår nog inte i en endaste liten kostcirkel tror jag - vilket ju inte hindrar konsumtion!!!!

      Radera