tisdag, oktober 03, 2023

I största hemlighet

Hemligheter skulle vara temat för veckans tisdagstrio, enligt Ugglan. Mitt minne är tomt! 
Men "Bokskåpets hemlighet" av Frida Skybäck finns här i en hylla, fast jag har inte läst den.

Enid Blyton skrev inte bara Fem-.böckerna, hon skrev "Hemliga sjuan"-serien också. Inte heller den har jag läst en endaste del av.

Men "Hemligheter och lögner" är en helt fantastisk brittisk långfilm, från 1996 och regisserad av Mike Leigh. Se den om du inte redan har gjort det! Jag har sett den, och sett om den ... och kan se den igen.

Copyright Klimakteriehäxan

7 kommentarer:

  1. Fem-böckerna har jag såklart slukat allihopa. Och vad gäller hemligheter är det första jag tänker på John le Carrés spionböcker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sant. Jag blev ju helt tagen av "Spionen som kom in från kylan" när jag lyssnade på den i fjol. Var mycket mer spännande än när jag läste den för många år sedan.

      Radera
  2. Älskade Femböcker som barn, men Hemliga sjuan visste jag inte ens fanns.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror aldrig sjuan kom i närheten av de fem i popularitet och spridning.

      Radera
  3. Bokskåpets hemlighet har jag läst, den gillade jag.

    SvaraRadera
  4. Läste många fem-böcker, men också hemliga sjuan. Tack för tipsen!

    SvaraRadera