fredag, oktober 27, 2023

Nummerbyrån

Den är nyöppnad, Klimakteriehäxans nummerbyrå! Eftersom jag hyser en ambition att min blogg inte bara ska bestå av svar på andra bloggares frågor lägger jag nu till denna lilla vinjett, som tillsammans med mina "lösa" texter, TankarDagens ord och Citaten ska bjuda på lite variation. Det är i alla fall min förhoppning. Här är en ny siffra att suga på:

80

-4 av 5 eller 80 procent av alla köp som görs utomlands betalas med kontanter. Så är det verkligen inte i Sverige, där folk numera sällan har en endaste liten sedel i ficka, väska eller plånbok. Men kort och Swish, det har vi! 
Källa: Forex

10 kommentarer:

  1. LillaSyster3:18 em

    Det är ju knappt någon mening att ha en sedel i plånboken heller för fler och fler butiker tar ju bara emot swish eller kort. Var faktiskt till bankens insättningsautomat imorse och satte in lite sedlar jag hade liggandes, bättre att ha dem på kortet =) Ha en fin fredag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. En sak undrar jag över: tar tiggarna kort också? För när nästan ingen har kontanter så ...

      Radera
    2. gatumusikanter tar swish, samma på marknader. I morgon ska jag stå med barnbarn på scouternas loppis, swish som gäller, samma med fika under fotbollsmatcherna, föreningar håller inte på räkna pengar

      Radera
    3. På loppis funkar swish perfekt, det vet jag av egen erfarenhet. Inget tjafs med växelpengar.

      Radera
    4. stått idag med barnbarn och sålt på deras scoutloppis

      Radera
  2. Jag gillar ditt tema skarpt. Hoppas jag är lika kreativ som du om jag nu har som ambition att vara med någon gång.
    I Täby Centrum är det i stort sett alla butiker förutom ICA, Willy:s och Systembolaget som bara tar kort nuförtiden.
    Har läst att några svenska som åkt utomlands trodde att det var så även på Gran Canaria. Nähä, där var det tvärtom "Här tar vi bara kontanter"...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man får läsa på lite innan planet lyfter!

      Radera
  3. vi har betalat allt på kort på mina resor sedan flera år tillbaka. Efter pandemin finns det kortmaskiner även i alla mindre affärer, loppis mm. Engelsmän vill inte längre befatta sig med "smutsiga" pengar. Samma i Frankrike, Finland...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då har Forex fel menar du???? jag har ju inte varit utomlands på länge nu, men minns skepsis mot kortbetalningar.

      Radera
    2. i England scannar du själv även i mindre mat/tidningsaffärer, och betalar själv med kort. Precis som i Sverige i fler och fler affärer.

      Radera