lördag, oktober 21, 2023

Veckans mening – om kroppen

Gerda Antti, 94, har skrivit böcker i sextio år. Hon debuterade med lyrik redan 1961 och i fjol kom "Alla mina dagar" som hon kallar "en funderingsbok". Jag råkade hitta en gammal och rätt ankommen pocket som jag började läsa tack vare det behärskade formatet, den var perfekt i handväskan! Blev fascinerad direkt och hittade också Veckans mening, den som Skriv-Robert vill se på lördagar eftersom den av en eller annan anledning fått oss att hejda oss om än aldrig så lite i läsningen. Hämtar nu min ur (den lysande) titelnovellen till samlingen "Kväll efter kväll" som var hennes prosadebut och kom ut 1965. Och som hon skrev redan från start! Nog kan jag känna igen mig här:

Hennes ungflicksfigur fanns dold i hennes egna kropp som en sommarsten i snövinterdräkt.

Copyright Klimakteriehäxan

8 kommentarer:

  1. Gerda Antti har varit min favorit några decennier

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men att hon var suverän skribent redan från starten! Har läst annat av henne dock.

      Radera
  2. Jag förstår precis. Själv är jag i 20-årsåldern och kan inte begripa vem den där gubben är som jag ser i spegeln.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Näää nog undrar man ibland ...

      Radera
  3. det har hon ju rätt i. förstår inte att det blev som det blev. jag läste henne i många år men sedan tyckte jag att hon blev så gnällig. får kanske ta nya tag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här boken är förstås riktigt gammal! Hennes senaste har jag inte läst.

      Radera
  4. Hmm. Ja, den var en aning knepig den meningen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hög igenkänningsfaktor tyckte jag!

      Radera