torsdag, oktober 12, 2023

En bok som stannar kvar

Tänkte just ta mig en snabb liten stund vid datorn för att plocka upp Veckans helgfråga från Mia i bokhörnan. Då visar det sig att hon kommer med en riktigt svår uppgift denna gång: Vilken bok har haft störst inverkan på dig som läsare och varför?

Oj! Tror att jag påverkats av mängder med saker jag läst. Men ska jag kunna peka på EN? Det är väl inte helt otippat att jag hamnar hos Selma Lagerlöf. "Kejsarn av Portugallien" lärde mig mycket om föräldrars kärlek till ett barn, om hur svårt det kan vara att se att den egna telningen har några brister, om hur lätt det trots allt kan vara att offra både det ena och det andra för att försöka behålla ett barns kärlek. 

Påstår naturligtvis inte att jag har några upplevelser alls likt de som Jan i Skrolycka och hans hustru hade med Klara Fina Gulleborg. Men ändå. Har läst om boken ett antal gånger och tycker att tv-versionen, med Ingvar Hirdwall i titelrollen och i Lars Molins regi, är en av mina stora tv-upplevelser. Den kan ses här, på SVT Play.

Själva romanen, som inte är lång, börjar så här: 
Hur gammal han än blev, så kunde Jan Andersson i Skrolycka aldrig tröttna på att berätta om den dagen, då den lilla flickan hans kom till världen. 
Bara att fortsätta!

Copyright Klimakteriehäxan

12 kommentarer:

  1. jag tycker att det är en helt hjärtslitande berättelse!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja utan tvekan. Man glömmer den inte.

      Radera
  2. Den har jag inte läst så det får jag ta till mig

    SvaraRadera
    Svar
    1. En fantastisk bok. Med viss verklig bakgrund.

      Radera
  3. En tragikomisk historia. Ingvar Hirdwall passade bra för rollen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han var lysande. Komiken finns väl där på sätt och vis, men tragedin tar över.

      Radera
  4. Svar
    1. Tycker du ska läsa också!

      Radera
    2. har läst måna av Selma Lagerlöfs böcker

      Radera
    3. Vet. Så varför ska du missa denna pärla?

      Radera
  5. En mycket bra filmatisering av en mycket bra bok.

    SvaraRadera