onsdag, oktober 25, 2023

Årets bästa svenska böcker

Veckans kulturfråga från Enligt O lyder så här: Vilka är de bästa svenska böckerna du läst i år?

Jag har inte massor att välja bland men tänker på några få, sinsemellan väldigt olika romaner: 

"Svalors flykt" av Majgull Axelsson. Seriöst, gripande och, faktiskt, lite spännande också.

"Au revoir Agneta" av Emma Hamberg. Att läsa med ett leende och frasen "Kvinnor kan!" i åtanke.

"Djävulsgreppet" av Lina Wolff. Det händer igen: en ung svensk kvinna flyr till södra Europa och hamnar i situationer omöjliga att klara av. Men ruggigt blir det.

"Midnatt råder över Kullahalvön" av Helena Stjernström. Ännu en kul historia som kombinerar skratt eller åtminstone fniss med brott på ett lyckat vis.

Copyright Klimakteriehäxan

8 kommentarer:

  1. Emma Hamberg är trevlig underhållning. Majgull Axelsson skriver viktiga böcker, hon sa att hon är gift och har haft råd att skriva det som intresserar henne. Lina Wolff hoppar jag, men hon ska ändra genre i framtiden, hon är intresserad av det ockulta, övernaturliga som inte lyder naturlagar

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Köttets tid" av Wolff var jättebra och olik alla andra romaner!

      Radera
  2. Djävulsgreppet har jag läst. jag tyckte att den var mycket bra. Köttets tid har jag inte läst däremot

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte ännu bättre om "Köttets tid"!

      Radera
  3. Intressant att fundera över detta med de bästa böckerna. Och svårt. Har också många att välja på. Har läst många olika genrer och att jämföra är knepigt.
    DE böcker du har med kan jag instämma i men har också ett par av Pascal Engman som jag skulle ta med. Och givetvis den roman skriven av Thomas Tynande, där min pappa har huvudrollen; "Allan Mann. Svensken som stred mot Hitler och Stalin. ". ( Inte enbart för att jag är partisk. Boken har generellt 4.6 på Storytel. Men det är ju mycket historia i den...)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har precis börjat läsa boken om din pappa. Verkar lovande!

      Radera
  4. Jag har faktiskt aldrig läst något av Wolff. Kanske dags nu!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker hon är sin egen, och skicklig dessutom.

      Radera