tisdag, oktober 31, 2023

Något att fira?

I dag är det Halloween "på riktigt". Vet inte om det blir något trick-or-treat vid vår ytterdörr, inser att jag borde förberett med något godis men det har jag helt glömt bort. Gillar hur som helst graffiti-godiset som någon obekant bjudit på, alldeles gratis, på allmänna klotterplanket vid Hornstull.

Vi har aldrig varit särskilt noga med att högtidlighålla den här dagen, men jag låter er se en repris på min eftergift när barnen var små: jag gjorde fusk-pumpalyktor av paprikor, att sätta värmeljus i. Det blev uppskattat, kanske ett tips till fler? (har visat dem förr här på bloggen så det är förstås inget nytt ...)

Fast ett år köpte jag en riktig pumpa åt Sonen att karva i. Han gav sig i kast med uppgiften med stor energi, det blev väldigt skräpigt runt honom så han fick fortsätta sitt handarbete på balkongen. Visst blev det en lykta. Men året därpå bjöds vi på en överraskning: en grön bladslinga växte upp ur ena balkonglådan. Såg inte ut som ogräs alls, så den fick vara kvar. Vi belönades med ett par jättefina gula blommor. Uppenbarligen hade Sonen lyckats sprätta iväg en pumpakärna så perfekt att den landade och slog rot!


Copyright Klimakteriehäxan

10 kommentarer:

  1. trevligt att smycka lite denna mörka årstid, inte mycket annat roligt under hösten 🙂

    SvaraRadera
    Svar
    1. Smycka absolut - men du får mig aldrig att tycka att döskallar och spindlar är något att smycka med i min närhet åtminstone.

      Radera
    2. har döskalle i Shakespearehylla, och både plastiga rosa spindlar, några levande... äter skadedjur 🕸🕷

      Radera
    3. Är väldigt mycket anti-spindel-person. Både irl och plast.

      Radera
  2. Graffiti-Halloween är suveränt fin. Älskar den klotterplankan. Gillar även dina paprikor skarpt. Så kreativ du är!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men i år blev det inga paprika-lyktor - vi blev bortbjudna i stället!

      Radera
  3. det där med paprikorna var fint! gillar i princip inte det här märkliga firandet

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä jag är rätt kallsinnig till kalas med spindlar och döskallar. Gillar mysiga prylat bättre!

      Radera
  4. Anonym10:41 em

    Smart med paprikalyktor. Ska försöka komma ihåg till ett annat år. Precis då långt kan jag tänka mej att gå vad det gäller halloweenpynt! //Anna-Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och om man inte har ljusen inuti tända särskilt länge är paprikorna fortfarande ätbara, bara en sån sak!!!!

      Radera