torsdag, oktober 19, 2023

Tre ess som du kanske missar?

Kan du beskriva en bok som du tycker är underskattad och varför fler borde läsa den?

Det är Mia i bokhörnan som ställer denna helgfråga till oss här ute i Blogglandia, där leden tyvärr glesnar ... men vi som är kvar, vi är av segt virke! 

Då börjar jag med en uppmaning att man ska ge alla svenska "deckardrottningar" lite ledigt och i stället leta upp något som Olle Lönnaeus skrivit. 

Sedan vill jag peka på en annan svensk superskribent som också är lite sedd över axeln: Björn Larsson. Hans "Drömmar vid havet" är ett fenomenalt romanbygge.

Plockar upp en tredje man med vilken vi alla är "bekanta": Hans Alfredson. Tycker att mitt i alla (ytterst välförtjänta) hyllningar av duon Hasse&Tage glöms hans seriösa romaner bort.

Copyright Klimakteriehäxan

6 kommentarer:

  1. tror Larssons bok finns oläst i min bokhylla

    SvaraRadera
  2. Hans Alfredsson har jag läst. En annan som skriver väldigt trevligt och roligt är Herman Lindqvist.

    SvaraRadera
  3. Olle Lönnaeus har jag läst en deckare av. Bra och samhällsengagerad. Men så skriver han ju en hel del som samhällsengagerad journalist också, räds inte känsliga ämnen, det är bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker han får väldigt lite uppmärksamhet, han förtjänar mer!

      Radera