tisdag, oktober 10, 2023

I ett rosa skimmer

För att lyckas med veckans tisdagstrio är nyckelordet rosa, så har Ugglan bestämt. Jag ska fatta mig kort (för en gångs skull, kanske nån tänker i sitt stilla sinne):

Finländska Rosa Liksom har jag aldrig läst, men förvisso tänkt att jag skulle ta tag i.

"Under det rosa täcket", skriven av Nina Björk, är en modern feministbibel som jag dock inte kommit igenom trots att jag haft nästan tjugo år på mig ... (den gavs ut 1996).

Hade missat att Marko Lehtosalo kommit ut med en självbiografi: "Markoolio, mörkret och den rosa bubblan". Gillar Markoolio och i förlagstexten påstår man att boken påminner om Zlatan-biografin. Kan absolut tänka mig att plocka upp den.

Lite blekt rosa höstblommor kan väl aldrig vara fel? 
Copyright Klimakteriehäxan

24 kommentarer:

  1. min favoritfärg, blir glad av det

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gillar också rosa, fast kanske inte riktigt lika mycket som du! men nästan!

      Radera
  2. Blommor är aldrig fel oavsett färg!
    KRAM-Susie

    SvaraRadera
  3. Rosa Liksom ärjättebra. har läst flera av hennes titlar. Under det rosa täcket står till hälften oläst i min hylla.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Måste skärpa mig med Liksom. Nina B:s bok tror jag kanske inte jag tar upp igen.

      Radera
  4. Kupé nr sex av Rosa Liksom har jag läst och kan rekommendera.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för rek, ska kolla på biblioteket vad de har att erbjuda!

      Radera
  5. Markoolio, mörkret och den rosa bubblan skriver jag upp direkt! Tack för tips! Bokologen.se

    SvaraRadera
  6. LillaSyster4:48 em

    Gillade ju Zlatans bok så det blir väl till att läsa Markoolios också. Blommor är alltid rätt!

    SvaraRadera
  7. Kul med så mycket beröm för Markoolios bok. Gillar också Markoolio och tyckte att ”Marko & Irma” tv-serien var riktigt rolig. Och nu är hans mamma till och med frontfigur för reklamen åt en veterinärtjänst. Så han har gjort mycket för sin mamma, som ju var alkoholist under hans uppväxt.
    Den boken kan jag absolut tänka mig att läsa. Undrar om det också är Lagercrantz som skrivit den...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä inte Lagercrantz men nån annan jag inte hört talas om: Gustav Gelin.
      Jo han har verkligen tagit hand om mamma.

      Radera
  8. Svar
    1. Mycket krysantemum nu, i många färger.

      Radera
  9. Har just kommit hem från bion där vi sett Barbie, gissa om den var full med rosa!!! ( dock får den en 3:a från mej, hade nog för stora förhoppningar!)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har nog valt bort den trots att jag förstått att det ska vara en "feministfilm". Men jag kommer så sällan iväg på bio ... hade du gett en femma hade jag kanske ändrat mig!

      Radera
  10. Även här är det tre böcker som jag inte har läst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns ju snudd på oändligt många böcker så hur ska man hinna?????

      Radera
  11. Rosa Liksom har flera titlar som lockar! Vill gärna läsa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag ska ta mig i kragen, nästa gång på biblioteket.

      Radera
  12. Fatta sig kort kan man kanske göra ibland, bara det fungerar. ;)
    Markoolio har jag missat helt, kan bli ett senare projekt för undertecknad.

    Ha en fin kväll.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Markoolios charm är speciell, jag gillar honom!

      Radera