torsdag, oktober 19, 2023

Lasse i många hjärtan

I dag sörjer Sverige en av sina mest älskade artister: Lasse Berghagen. Tv 4 hade nyligen honom som huvudperson i ett avsnitt av "Vilket liv!" och den sändningen sköts upp eftersom Lasse låg på sjukhus och var illa däran. När han piggnat till lite sändes programmet, och det var häftigt att se och höra historierna som folk kring honom berättade (hela serien har f ö varit riktigt bra och väldigt påkostad, med Renée Nyberg som utmärkt programledare).

Det där programmet blev det sista vi i den stora publiken fick möta honom i medan han fortfarande var i livet. Nu kommer förstås repriserna att dugga tätt. Hans popularitet är grundmurad, beundrande och varma ord om honom strömmar i alla kanaler. Dessutom har han skrivit fenomenala låtar, både texter och melodier, som kommer att leva väldigt mycket längre än deras upphovsman.

Alla svenskar kan i dag sjunga flera Berghagen-hits, som "Teddybjörnen Fredriksson" och "Stockholm i mitt hjärta". Men betydligt färre känner nog till hans liv som författare. Tillsammans med Marcus Birro skrev han sin självbiografi (2021) med det för dagen extra välpassande namnet "Hej livet!" Fast "Flakmopedisten" som kom ut 2012 handlar mer om hans kära Dalarna, där han växte upp.

Men listan över hans barnböcker är längre. Berghagen skriver om Filippa och hennes morfar (som Kristina Grundström tecknat och som klart liknar författaren). De gör roliga och minnesvärda saker tillsammans: de hoppar studsmatta, går på tivoli och gör utflykter till exempel. Och Fredriksson, teddybjörnen, finns också omarbetad till en julsagobok!

Dessförinnan (2004) slog han ett slag för poesin genom att i den tunna lilla "Dikter i mitt hjärta", som jag har i hyllan, presentera personliga favoriter ur den svenska lyrikskatten. I förordet skriver han att idén kom när han under de tio åren som programledare för Allsång på Skansen ibland läste dikt i sändningarna. "Man kunde höra en knappnål falla trots att det ibland var upp till 30 000 i publiken" minns han.

I den svenska lyrikens elit hör han själv numera hemma av egen kraft. För Lasse Berghagens livsverk har tagit plats i många hjärtan.

Copyright Klimakteriehäxan

6 kommentarer:

  1. Dikter i mitt hjärta har jag också i min bokhylla

    SvaraRadera
  2. Stockholm i mitt hjärta känner till och med jag igen. Har alltid tyckt att Lasse Berghagen var en genomsympatisk människa som liksom "tronade" över sin omgivning. Han var ju minst 1,95 m lång. RIP!

    PS. Visste inte att han skrivit böcker och dikter... DS.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä jag tror att hans böcker gått rätt många förbi, så jag tyckte det var kul att lyfta det.

      Radera
  3. Lasse skrev även barnboken "Rutan, Prickan och Andan" och den fina diktsamlingen "I mina blommiga sandaler".
    En mångsidig man som jag kommer att sakna här på jorden.

    SvaraRadera
  4. "Rutan, Prickan och Randan" skulle det ju vara.

    SvaraRadera