lördag, oktober 14, 2023

Veckans mening – om skärmtid

Lördag är dagen då vi, i Skriv-Roberts efterföljd, publicerar Veckans mening. Något vi läst som fått oss att stanna upp, att tänka ett litet extra varv. Min mening är inte jättefärsk fast nyligen läst, jag hittade den när jag rensade i tidningshögen, men den är mycket bra – som så ofta när Anna-Lena Laurén är i farten i Dagens Nyheter. Här en krönika som är väl värd att läsa och där hon slår fast följande som borde vara självklart men som uppenbarligen inte är det:

Jag vet inte hur mycket forskningsunderlag som krävs för att en skandinavisk förälder ska förstå det enkla sambandet att ju mer tid ditt barn tillbringar framför skärmen, desto mindre tid tillbringar vederbörande med att röra på sig, leka eller läsa.

Copyright Klimakteriehäxan

8 kommentarer:

  1. lata föräldrar orkar inte gå ut med sina barn, rastar hunden oftare

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast ungarna kanske får hänga med på hundpromenad???

      Radera
  2. Exakt samma gäller vuxna, lämna skärmen, gå ut och rör på er!

    SvaraRadera
  3. Så sant och givetvis en självklarhet. Man känner sig lyckligt lottad som fick vara barn innan digitaliseringen och dataåldern startade. Nu saknar jag hundpromenaderna... men börjat med stavgång och katten fick följa med på promenad, får duga tillsvidare. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja vi har levt i goda tider - framtiden ser mörkare ut, på en lång rad punkter.

      Radera
  4. Helt rätt. Det värsta är väl att vi som kommenterar ägnar en hel del tid vid datorn ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ack ja. Går inte en dag utan att jag undrar hur jag kan ge mig själv så mycket skärmtid ...

      Radera