onsdag, oktober 25, 2023

Klimakteriehäxans nummerbyrå

I dag öppnar den, Klimakteriehäxans nummerbyrå! Eftersom jag hyser en ambition att min blogg inte bara ska bestå av svar på andra bloggares frågor lägger jag nu till denna lilla vinjett, som tillsammans med mina "lösa" texter, 
Tankar, Dagens ord och Citaten ska bjuda på lite variation. Det är i alla fall min förhoppning. Numren/siffrorna jag väljer ska ha fått mig att höja åtminstone ett ögonbryn, i alla fall lite grand! Och först ut är denna siffra:

33 111

-Det är antalet sidor i Svenska Akademiens ordlista, som nu  efter 140 års arbete  är klar. Hur klar, kan man ju undra, behovet av översyn lär väl bli konstant.

8 kommentarer:

  1. Hur ofta har jag inte sagt det - ni "bokbloggare" är nog de mest kreativa personer i Blogglandia... och i andra "länder" också.
    En himla rolig idé. Bra jobbat! Om du påminner mig nästa vecka så hänger jag på - om jag kommer på nåt vill säga.

    33 111 sidor på 140 år är lika med 236,5 sidor per år, 19,7 sidor/månad. Det låter himla mycket om du frågar mig. Är det inte antalet ord vi pratar om kanske...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns ju många siffror runt omkring oss, så de räcker absolut till fler! Tänker inte satsa på nån särskild dag i veckan. Och ska jobba lite mer på vinjetten ...

      Radera
  2. År ordet klimakteriehäxa med?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det bord man ju försöka ta reda på ...

      Radera
  3. älskar ordböcker, har några hemma, men lycklig att Svenska Akademiens ordbok med sina 33 111 finns på nätet, Svenska Akademiens ordlista håller sig till något tresiffrigt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är lycklig att jag lyckades avvärja inköpet av NE på papper ... men SAOL har jag om än inte av den senaste upplagan. I övrigt nästan inga uppslagsböcker. Allt finns ju på nätet, uppdaterat dessutom!

      Radera
    2. uppslagsböcker har jag inte, bara ordböcker.

      mammas man köpte NE jättebilligt på loppis eller liknande, och han läser den

      Radera