onsdag, oktober 04, 2023

Dags för Nobelpris

I morgon är det litteraturens Nobel-dag. Vilket får Enligt O att ställa veckans kulturfråga så här, det blir en dubbel: Vem vill du helst se som årets nobelpristagare i litteratur? Vem tror du att det blir?

Jag gissar aldrig rätt och mina gamla favoriter fortsätter utan just detta pris. Tänker på Joyce Carol Oates och Margaret Atwood. Chimamanda Ngozi Adichie och Jennifer Clement bör väljas, om något år när de hunnit skriva lite mer. 

Mest troligt är att jag aldrig hört namnet på den som belönas i år. Tycker inte att Knausgård ska ha det. Men en man tror jag att det blir. Det har hittills aldrig hänt att priset gått till en kvinna två år i rad. Fast nån gång borde ju bli den första ...

Copyright Klimakteriehäxan

4 kommentarer:

  1. litar på att det blir intressant val även i år, under senare åren har jag lyckats läsa flera litteraturpristagare innan de fått priset 🙂

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ger alltid lite extra råg i ryggen, har hänt även mig några gånger (Ernaux var en sån).

      Radera
  2. Nej, troligen en författare vi knappast hört talas om. Är fortfarande rejält sur över att Astrid Lindgren aldrig fick detta pris. Hoppas på en kvinna...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Snart vet vi! Men sov gott innan dess!

      Radera