Inte hör jag till de trogna tittarna när det är dags för
Antikrundan i tv. Men om man betänker hur ofantligt många människor som följer
serien är det väl inte mer än naturligt att också jag någon gång bänkat mig för
att se köerna ringla fram till experterna. Väl framme väntar Domen: är klenoden
man vårdat ömt i generationer egentligen skräp? Eller kan loppisfyndet i själva
verket vara en sann dyrgrip, som omedelbart bör försäkras för ett sexsiffrigt
belopp?
Mina antikviteter är synnerligen lätt räknade: jag har nog
helt enkelt inte en enda värd namnet. Visst, jag har äldre prylar med
affektionsvärde, men det ger inga poäng bland fyndjägarna. Och dessutom är
gränsen för vad som är antikt väldigt flytande, beroende på vem man talar med. Jag
hyllar helt enkelt principen att man ska omge sig med prylar man tycker om. Sedan
sätter funderingen ”har-jag-råd-med-det-där” vissa naturliga gränser.
Men jag har några gånger funderat kring en tavla som funnits
i min familj sedan 50-talet. Den hänger numera i det rum jag fortfarande kallar
mitt i Barndomslandet. Motivet är en månbelyst sjö, med blånande mörka höjder vid
horisonten. En tall visar sig i profil i vänsterkanten. Månstrålen glimmar
nästan elektriskt i vattenytan. Och kronan på verket är, faktiskt, ramen. Den
är lila. Jag gillar verkligen detta originella konstverk!
Ofta har jag tänkt att jag skulle ta reda på lite mer om den
där tavlan. För en sak är klar: man ska inte utgå från att det som ser ut som
Hötorgskonst är utan värde. Tänk om det är så att jag inte alls behöver bry mig
om vad det står i det där hemska orange kuvertet! Tänk om hela min ålderdom är
tryggad, med en lila ram runt! Tänk om jag kan bada i champagne, äta hummer
till frukost vareviga dag! (fast usch så kladdigt med champagne, och tänk
vilket magknip den enformiga frukosten skulle ge – men i alla fall …)
Nu har jag gjort slag i saken. Nej, jag har inte kontaktat
den där Knutson. Jag vände mig till Kamrat Google. Som naturligtvis vet besked.
Konstnären bakom verket heter Jack Ulvensten. Han föddes 1911 i Bohuslän (Uddevalla eller Fiskebäckskil, olika uppgifter) och började
måla tidigt, vilket gjorde att han fick ett konstnärsstipendium som förde honom
till Paris. Under spanska inbördeskriget deltog han som frivillig, och till
Sverige kom han inte tillbaka förrän en bit in på 40-talet.
Då måste Ulvensten ha plockat fram penslar och oljefärger
igen. Han målade mest landskap och nordisk vildmark, men ett och annat
orientaliskt motiv blev det också. ”Internationellt känd” har han kallats, med
separatutställningar i bl a Beirut, Jerusalem och Göteborg. Han lär också vara
representerad på olika platser i Mellanöstern – kanske föll konstköparna där
för den nordiska mystiken?
Denne konstnär återfinns också i litteraturen. Jacques Werup
använde honom som förebild när han 1988 skrev ”Pornografens död” om en målare
och hans schäfer Tarzan. Ulvensten förekom också i en tidigare Werup-bok, ”Hemstaden
– min malmöhistoria”.
Det var långt efter att min tavla målades, det står 1950 vid
den prydliga signaturen.
Nå, är nu detta en dyrgrip, alldeles bortsett från att jag
råkar gilla skapelsen?
Ack nej. Tavlor av Jack Ulvensten har legat ute på nätet
utan att någon enda människa lagt ett bud. En tavla förefaller ha bytt ägare
för 750 kronor.
Resultatet av min antikrunda är alltså nedslående, mitt konstverk
inget investeringsobjekt, ingen motvikt till det orange kuvertet.
Kanske är det ramen som är värd mest? Den enda lila tavelram
jag någonsin sett! Och den är min!
Copyright Klimakteriehäxan
PS Fotot av tavlan visar bara en del av bilden.
Jag tittar troget på Antikrundan, helt enkelt för jag tycker det är kul med gamla antikviteter. Vi har inte heller något som kommer att säkra vår ålderdom. Fast visst har vi några saker vi undrar över, precis som du.
SvaraRaderaDet som stör mig på Antikrundan är när folk kommer med en pryl som de säger att de tycker den är ful. De har den kanske instoppad i en garderob eller i förrådet. När de sedan eventuellt får veta att prylen är värdefull då tycker de plötsligt att den är fin och att de ska ta fram den. Det är falskhet för mig.
Jag har prylar framme för att de tilltalar mig oavsett om de är vackra eller inte. Är något fult och värdefull då skulle jag sälja det på direkten. Varför ha en ful sak framför bara för att den är värdefull.
Dessutom gillar jag din tavla. Oavsett värdet....:-)
Varför får vi inte se ramen? Den verkar unik.
SvaraRaderaKonstnären verkar vara intressant av många anledningar även om hans tavla inte gör dig till miljardär.
Kulsprutan
Cicki - håller helt med!
SvaraRaderaKulsprutan - jag valde att inte visa hela tavlan, därmed kom heller inte ramen med. Men visst verkar det ha varit en spännande man som höll i penseln, skicklig dessutom, det måste väl även den som hatar sorten hålla med om!
Vilken underbar berättelse du har skrivit...och skatta dig lycklig, som har en LILA tavelram! :-)
SvaraRaderaEen gång, jag tror det var i Umeå, har jag hört en på Antikrundan som sagt att då skulle hon sälja tavlan eftersom hon inte gillade den och den tydligen var värd en del.
SvaraRaderaJag dras med två fula tavlor som maken fått från sitt föräldrahem, som de köpt av en stackars utfattig konstnär. (Gissa varför, säger jag ...)
Men jag har inte vågat andas om att de gärna får klättra ner från väggen.
Alla har vi väl någon älskad "Hötorgare". Vår dito är flera snäpp sämre målad än tavlan på bilden. Men, proviniensen är obetalbar. Tavlan skulle kanske kunna kallas: Stor tall med gärdsgård, ett arbete i den naturlyriska genren.
SvaraRaderaHistorien är att på 20-talet var Gunar Sträng, den store rikshushållaren per cykel ute på arbetsplatsbesök. Min svärfar, murare köpte en tavla från hans lilla lager på pakethållare.
Tavlan har nu en lite undanskymd plats på grund av bristande konstnärliga kvalitéer. Man kanske skulle försöka kränga alstret till LO?
Men nej, det är skojigt att ha ett verk av en berömd man.
Ursäkta Gunnar, det skall vara två n.
SvaraRaderaJag måste inse att långsam pekfingervals är det naturliga för mej.
Trodde detta handlade om Jack Ulvensten, men verkar ha hamnat helt fel. Vill emellertid ändå yttra mig om denna helt fantastiska människa och konstnär. Lärde känna honom som ung flicka genom mina föräldrar i början på 60-talet i Fiskebäckskil, då han höll till i skogsbrynet ovan campingplatsen,där han höll hov med sina undersåtar. Detta var under en utav hans dystra perioder, men kan ändå minnas honom med stor glädje och har den förmånen att äga en utav hans verk, som är för mig obetalbar.
SvaraRaderaHej Sascha! Roligt att du hittat till min blogg - fast jag förstår visst inte riktigt hur du fick detta inlägg till att INTE handla om Jack Ulvensten?! Du är den första jag stöter på som ö h t hört talas om honom! Och kanske en av de få som delar min förtjusning över tavlan i den lila ramen ...
SvaraRaderaI wonder if I can contact you to ask about a painting of Jack Ulvensten? Thanks
SvaraRaderahej Klimakteriehäxa! vad kul att tavlan är så uppskattad. för jaghoppas så klart du har den kvar? trots 10 år passerat sedan ditt fantastiska blogg inlägg om jack ulvensten. jag heter patrik ulvensten och "är" barnbarn till jack han är alltså min farfar. som jag tråkigt nog aldrig fick träffa innan han gick bort. dock hört en del familjehistorierom honom så är du/ni mer nyfikna så kontakta mig gärna
SvaraRaderahttps://www.facebook.com/Ulvensten/ mvh