Visst begriper jag att alla organisationer och företag behöver viss administration. Och nog fattar jag att det aldrig är gratis. Men jag önskar ändå att man tänkte ett varv extra innan man bestämmer sig för en viss sorts pr-kampanj. Extra tydligt blir det så här före jul.
De droppar in en efter en, försändelserna med julkort, julklappsetiketter och almanackor från allehanda välgörenhetsorganisationer. Man förväntas också betala för det man fått, trots att man inte beställt något. Att returnera är inte ett alternativ.
Fast nog undrar jag och säkert många med mig hur man tänker när pengar som folk skänkt för att ge flyktingar tält och filtar, mat till hemlösa, veterinärvård till gatuhundar eller kläder till de som inget har då väljer att köpa in julkort en masse och skicka ut dem med posten lite på måfå.
Absolut inser jag att de där korten inte är dyra i inlöp och att massutskick kostar mindre än vanliga brev på posten, men det rätar inte ut mina frågetecken:
1. Vet man inte att antalet julkort som skickas krymper för varje år?
2. Skulle det inte vara bättre (inte minst i pr-avseende) att satsa de här pengarna på det ändamål de från början var tänkta för?
3. Vad ska exempelvis jag göra med de där julkorten? Skickar e-post numera som så många andra. Och lider av att slänga papper i onödan, skogen står ju inte där bara för min skull.
Sammanfattningsvis lyder min maning: TÄNK OM OCH TÄNK RÄTT. Hjälp hjälpen komma fram! Men ingen lär bry sig. Inte nästa jul heller. Tyvärr.
Copyright Klimakteriehäxan